02-03-2022: Aubel, van elkaar leren en lenen
Of het nu toeval is of niet, maar de rit van de B- en de C-groep, vertoonde vandaag een heel interessante overeenkomst. Ondanks dat de bestemming totaal anders en geografisch juist tegengesteld was. De B-ers naar het Noorden en vlak, terwijl de C-rijders juist naar het Zuiden trokken en de klimmersbenen wilden aanspreken. Anders gezegd, Maasbracht tegenover Aubel. In het verslag van Maasbracht werd beschreven dat zij hun racefietsen ook een van de favoriete wegen van de C-ers hebben laten zien, de “Bladerweg”. Zie verslag van 12 februari 2022. En laat de Aubelgangers nu juist het Ravel 38 fietspad van Aubel tot Sippenaeken gebruikt hebben, vele malen genoemd als Hub deze kant uitgaat. Zo zie je dus een mooie kruisbestuiving in onze wielerclub. Na de rit schreef Louwrens in de app dat wij vandaag een superfietstocht gemaakt hadden. Ofschoon het daar bij de start niet naar uitzag. Jean en Wim J reden richting Siekendael, om van daaruit via Ulestraten de route naar Rothem en Molenweg te nemen. Maar aan het pleintje in Catsop stonden zij samen met Lei, Toos, Tine, Els en George stil, want Louwrens was in geen velden of wegen te zien. Ulestraten bleek niet goed genoeg gecommuniceerd en daarom had hij zijn fiets over de kanaalbrug gestuurd. Iedereen terug naar de kerk, Toos naar de kanaalbrug, appen en bellen en de voorzitter werd opgespoord. Hij werd weer liefdevol in de schoot van het peloton opgenomen en o.l.v. Jean en Wim werd in een lekker zonnetje, maar best wat tegenwind koers gezet naar Geulle, Bunde, Meerssen om de lange weg naar Mesch te nemen. Lei had ons inmiddels verlaten, want met papbenen wilde hij liever een andere route nemen. Het slechte fietspad in ’s Gravenvoeren was veranderd in een brede betonblokken baan. Jammer dat de veegwagen er nog niet overheen gereden was, want het lag bezaaid met takken, modder en zelfs niet al te fris ruikende mestresten. Op de grote weg kozen de koplopers voor de meest rechtse oversteek, wel wat extra kilometers, maar zonder de steilere stukken erin. Val Dieu kwam in zicht, onverwacht druk, en de meesten keken al uit naar een zonnig terras in Aubel.
Deze keer niet in de tent bovenaan, maar op het zonovergoten terras van Raph Cooks. Fraai verbouwd van bruin cafe tot eetgelegenheid, met een toiletruimte die niet meer boven gelegen was. Een aanrader voor elke groep. Wij waren niet de enige fietsers, want Jan C. en Piet C. genoten er met enkele andere medefietsers al van koffie met……. De fraaie lentedag brachten we voor de eerste keer buiten door. Koffie, cola en geanimeerde gesprekken vulden een aangenaam halfuurtje. Even nog overleg over de terugrit, maar dat kon al snel in de prullenbak, want de al eerder genoemde Ravelroute lag er zo uitnodigend bij dat direct voor deze groene variant gekozen werd. Heerlijk fietsend en geleidelijk aan stijgend en dan evenveel afdalend tot in Sippenaeken. Halverwege stonden we even stil bij het nostalgische stationnetje van Hombourg. Hier kun je eten en logeren in enkele oude postrijtuigen en “bewonderend” kijken naar andere treinstellen, of beter gezegd, schroot. Aan het eind van dit stuk Ravel weer de grote weg op, en kijken naar de kerk van Sippenaeken in de verte. Als die hoog ligt weet je genoeg. Klimmersbenen aanspreken, blijven stijgen tot aan de grens, waar rechts het mooi op en af lopende weggetje je langs de camping bij Diependaal brengt. Hier alvast een compliment voor alle zeven rijders, die om beurten kopwerk verrichtten. Helm af voor jullie !! Excuses, mag eigenlijk niet. Altijd een rustig weggetje is vóór de Smidse in Epen links omhoog, dat je brengt naar Mechelen, Partij en uiteindelijk Valkenburg. De vaart zat er zo in dat de Geulhemmermolen en de Nachtegaal nog werden meegenomen op de route en dat buitenom weer Bunde werd bereikt. Hier effe een domper want Jean reed lek. Ieder wachtte, maar Els reed door, want zij had nog verplichtingen in het Steinse. Wij wensten haar een goede thuiskomst. Bij een huis in aanbouw werd gerepareerd en de zeer vriendelijke eigenaar leende ons zijn fietspomp, maar dat was niet zo’n goede zet. Als we die hadden gebruikt stonden we nu nog te pompen. Maar goed bedoeld. De zes overgeblevenen maakten de 95 km vol, met een gemiddelde van 22 en een mooie 541 hm. Hopelijk kunnen jullie je de woorden van Louwrens nog herinneren, een superfietstocht ! Moeten we zeker nog eens doen.
Wie inlogt ziet hoe Louwrens de eerste 5 minuten heeft gereden.........
Garmin: https://connect.garmin.com/modern/activity/8392700676